blog saya

Apr 14, 2014

Aku Seekor Nyamuk Aedes

Aku seekor nyamuk Aedes.

Aku seekor nyamuk aedes yang sangat berbahaya. Badanku bewarna hitam dan putih. Aku suka menghisap darah-darah manusia. Aku suka  di tempat-tempat yang kotor atau air yang bertakung.

Aku mempunyai kitaran hidupku yang tersendiri iaitu terdapat empat peringkat kitaran hidupku. Pada mulanya aku menjadi telur. Setelah itu, aku bertukar  menjadi kepompong. Sebelum menjadi nyamuk aedes yang dewasa aku menjadi larva terlebih dahulu, kitaran hidupku mengambil masa seminggu.

Aku suka membiak di tempat yang mempunyai takungan air jernih dan bersih. Contohnya, tin kosong, tayar , pasu bunga dan sebagainya. Aku boleh membiak sehingga 100 telur setiap kali aku menghisap darah orang. Aku turut membawa virus denggi.

            Terdapat beberapa tanda serangan demam denggi yang disebarkan olehku, iaitu demam kuat yang mengejut dan berlarutan, sakit-sakit tulang, sakit-sakit otot, sakit-sakit sendi dan sakit-sakit biji mata, ruam pada kulit, sakit kepala, hilang selera makan, muntah-muntah, sakit perut dan pendarahan pada kulit, hidung dan gusi. Penyakit yang dibawa olehku sangat berbahaya kerana tiada vaksin dan boleh membawa maut.


No comments:

Post a Comment